Thursday, November 20, 2008

Poetry

Chicken pox

Was I hot? Was I cold?
The room seemed to spin.
I hopped out of bed, but I soon hopped back in.

I had spots on my chest, I had spots on my chin.
What were those spots that I had on my skin?

“Chicken pox rash,” Dad said, “so don’t scratch it.”
I had not met a chicken, so how could I catch it?

The doc came to look at my spots and said,
“Um! A batch on your back and a patch on your tum.”

“Just rest there in bed. Oh, and drink lots and lots.
They may prick, they may itch, but do not scratch those spots!”

Did I scratch at that rash when I had chicken pox?
I couldn’t ; my dad put my hands in old socks!

(From : Oxford Reading Tree)

Baca Selengkapnya....

Anak Suka Membangkang

Setiap anak pada dasarnya menunjukkan perilaku membangkang pada masa tumbuh kembangnya. Tetapi perilaku ini diwujudkan melalui ekspresi yang berbeda-beda. Sebenarnya sikap membangkang merupakan proses bagi anak untuk belajar bernegosiasi dengan tugasnya. Dengan pola pengasuhan yang tepat dan sesuai pada masa ini, anak akan belajar untuk menyeimbangkan antara keinginannya diri sendiri (egosentris) dan aturan-aturan yang ada di lingkungannya. Biasanya akan terjadi konflik kepentingan dalam masa ini. Orang tua perlu membimbing anak dengan menerapkan disiplin. Juga sikap konsekuen dan konsisten dengan aturan yang ada. Anak dengan pengasuhan secara lebih permisif, di mana orang tua lebih banyak menuruti atau mengalah kepada kehendak anak, pembangkangan cenderung kurang menonjol. Tetapi ini juga berdampak anak tidak mempunyai pengalaman untuk bernegosiasi dengan krisis. Sebaliknya bila orang tua terlalu banyak melarang atau bahkan melecehkan kemampuan anaknya, bisa terjadi anak menjadi tidak percaya bahwa ia mampu melakukan tugas-tugasnya secara mandiri.
Masa anak membangkang merupakan ujian kesabaran bagi orangtua. Sebaiknya kita sebagai orangtua bisa bersikap tegas tetapi tetap dengan kasih sayang yang tulus. Anak-anak pun akan belajar memahami bahwa orang tuanya tetap mencintainya tanpa syarat. Berikan dorongan dan dukungan anak agar lebih mandiri dan mampu mengendalikan keinginannya. Bila mereka berhasil, mereka akan merasa bangga.
Sisi positif anak membangkang, kita bisa tahu gagasan anak dan keinginanya untuk mewujudkan gagasan tersebut. Dalam proses belajar di Kumon, terkadang anak ingin bisa mengatur sendiri irama belajarnya. Bila kita memberikan target yang jelas dan tegas, sebetulnya kita bisa memberikan keleluasaan bagi anak mengatur waktu belajarnya. Proses trial dan error bisa saja terjadi. Tetapi ini proses pembelajaran juga. Sehingga di kemudian hari anak akan mampu mengatur waktunya dengan lebih baik lagi. Tetaplah jadi pengawas yang penuh kasih sayang bagi tumbuh kembang mereka melampaui semua proses pembelajaran hidup setapak demi setapak. Dan jangan pernah menyerah.

Baca Selengkapnya....

KUMON ENGLISH

The Kumon English materials are structured to foster reading comprehension. The ability to read is reflected in the ability to read out loud. It is not overstatement to say that we can judge students’ reading comprehension from how well they read orally. By improving students oral reading ability, it can contribute to their reading comprehensions skills at the same time.
The purpose of oral reading is for students to develop their confidence and interest in learning. Students have a chance to show what they learned. It is an opportunity to praise them for they hard work. This boots their motivation.
In the centre, students reinforce what they study by reading out loud in front of the instructor and listening to the CDs. By hearing the materials twice – through their own voice and from the CDs – students will strengthen and enhance their mastery of the material.
If a student has really mastered the material, he or she should be able to smoothly read the material out loud. Students who understand the material and are comfortable with it should be able to read fluently and with good expression. This is especially true in higher level; students studying the right level will read smoothly, expressively and will know such things as which places of text to emphasize and where to pause.

Baca Selengkapnya....
Kumon Candraloka on Facebook

discuss with student

discuss with student

Class of Kumon Candraloka

Class of Kumon Candraloka